-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12038 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا بحث دربارة موضوعات بيفايده، مانند موسيقي سنتي، پاپ و كلاسيك كه فقط به فرهنگ هر كشوري ربط دارد از نظر اسلام جايز و حلال است؟

دراسلام عزيز، بحث و مجادله و تعليم و تعلّم امور بي فايده و به اصطلاح ما لا يُعني به، از هيچ جايگاه ارزشي برخوردار نبوده، به آن سفارش نشده است و معصومين: ما را به فراگرفتن علومي ترغيب كردهاند كه نزد خدا از جايگاه رفيعي برخوردار باشد. امام موسي كاظمفرمود: رسول خدا6 وارد مسجد شدند، و بناگاه جمعي را ديدند، كه گرد مردي را گرفتند، فرمود: اين چيست؟ گفتند: علاّمه است، فرمود: علاّمه يعني چه؟ گفتند: داناترين مردم است به انساب (شجرهنامه) عرب و نبردهاي آنها و أيام جاهليت و اشعار عرب و علوم آنها، پيغمبر6 فرمودند: اين علمي است كه ندانستن آن زياني ندارد و دانستن آن سودي ندهد. سپس فرمودند: همانا علم سه است: آية محكم، فريضة عادلانه، سنت پابرجا و غير از اينها فضل است نه علم.(اصول كافي با ترجمة ثقة الاسلام كليني; ترجمة آيت الله شيخ محمد باقر كمرهاي، ج 1، ص 87ـ88، باب توصيف و شرح علم، فضيلت علم و عالم، ح 1.)

از جمله موضوعاتي كه فايدة دنيايي و آخرتي و علمي و عملي خداپسند ندارد، موضوع موسيقي است; با اين حال، اگر بحث و گفتگو پيرامون اين گونه موضوعات، جنبة كارشناسانه داشه باشد; كه نتايج آن متوجه اصلاح جامعه اسلامي بگردد، نه تنها كاري بيهوده نميباشد بلكه لازم و مفيد است.

از آن جا كه اسلام براي همة افعال و كارهاي آدمي، حكم دارد، و يكي از چيزهايي كه اسلام حرام كرده است. غنا و موسيقي مطرب است، بحث در مورد تعيين و تشخيص معنا و مصاديق غنا و موسيقي مطرب، به اسلام ربط دارد و به صرف اين كه هر نوع موسيقي مربوط به فرهنگ هر كشور است، نميتوان در مورد حكم اسلامي آن، بحث نكرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.